Email afleverbaarheid
Mailchimp
Saskia Smit
Mailchimp
12/15/2023
5 min
0

Vanaf 2024 controleren Gmail en Yahoo meer op spam

12/15/2023
5 min
0

Vanaf 1 februari 2024 is het nog belangrijker om te zorgen dat jouw mails goed afgeleverd worden en niet in de spam of ongewenste mailbox verdwijnen. Gmail en Yahoo hebben aangekondigd dat ze hun beveiliging op het gebied van spam gaan aanscherpen. Bij elk verstuurde mail checken ze extra op een aantal voorwaarden. Wordt hier niet aan voldaan, dan verdwijnt je mailing in de spam box of wordt geblokkeerd. Dit doen ze om zoveel mogelijk spam maar ook malware en phishing mails te kunnen opvangen en filteren.

Dat wil toch iedereen, een mailbox zonder al die onzin maar met informatie die jij wilt ontvangen en lezen!

Wat houden deze mail beveiligingsmaatregelen in?

Yahoo en Gmail hebben (zoal lijkt het) samen een lijstje met voorwaarden opgesteld:

  • Verzend niet vanaf een e-mailadres van @gmail.com of @googlemail.com of een domeinadres waarvan je niet de eigenaar bent
  • Authenticeer je domein met DKIM
  • Houd de spampercentages onder de 0,3% (vooral als je bulkmail, meer dan 5000 mails per dag verstuurt)
  • Zorg voor een one-click unsubscribe
  • Authenticeer je domein met DMARC als je bulkmail verzendt.

Dit zijn vooral de technische maatregelen maar er gelden ook 'algemene' regels voor het schoon houden van je mailinglijst, relevante en gerichte mailings versturen van waarde voor de ontvanger.

Wat kun je hier aan doen binnen Mailchimp?

Mailchimp heeft een nieuwsartikel aan deze ontwikkeling gewijd. Een belangrijk advies is dat wanneer je een mailing verstuurd vanuit je @gmail.com adres het niet mogelijk is om te voldoen aan de standaarden want dit domein is eigendom van Google. Als je toch een campaign verstuurd vanuit een dergelijk mailadres, zal Gmail de inbox van de ontvanger vertellen dat Gmail niet de mail heeft verstuurd en daarom de mail weigeren.
Het is dus meer dan ooit belangrijk om vanuit een eigen domeinnaam bijv. @mailchimpexpert.nl te mailen. Als je nog geen eigen e-maildomeinnaam hebt toegevoegd aan Mailchimp moet je dit zo snel mogelijk doen.

Stap 1: Verifieer je domeinnaam

Volg deze stappen om uw e-maildomein te verifiëren op de pagina Domains overview.

  1. Klik op uw profielpictogram en kies Account.
  2. Klik op Domains.
  3. Klik in het gedeelte Email Domains op Add & Verify Domain.
  4. Voer het e-mailadres in van het domein dat u wilt verifiëren en klik op Send Verification Email.

Wanneer u de verificatie-e-mail ontvangt, kunt u op de knop Verify Domain Access in de e-mail klikken, of de verificatiecode invoeren in de pop-up in uw account en op Verify klikken.

Mailchimp authentication

Creat a DMARC record

Stap 1: Authenticeer jouw domein

Hierover heb ik een artikel geschreven. Hiermee voldoe je aan de DKIM en DMARC standaarden.

Stap 2: zorg voor een duidelijke uitschrijf link

Geef ook een optie om de voorkeuren aan te passen. Vaak willen mensen wel op je lijst blijven voor de noodzakelijke informatie maar niet voor de promotionele mailings. Of ze hebben ze aangemeld voor meerder onderwerpen en willen graag wel de informatie over het ene onderwerp maar niet over het andere onderwerp ontvangen. Als alles goed is ingesteld verschijnt automatisch een one-click unsubscribe link. Dat ziet er dan zo uit:

one-click unsubscribe link Hope&Joy


Stap 3: Stuur relevante informatie naar je contacten.

Check regelmatig bij de contacten die niet vaak je mails openen of lezen of ze nog op je lijst willen blijven staan. Dit voorkomt aanmerkingen voor spam, uitschrijvingen en het houdt je lijst ook lekker schoon.

Het kan zijn dat je deze balk te zien krijgt binnen Mailchimp met de tekst: 'Please authenticate your domein to ensure delivery of the emails you send throught Mailchimp. Authenticate your domain. Hier vind je een artikel hoe je dit moet doen.

domeinnaam authenticeren


Waarom is authenticatie belangrijk?

Door authenticatie kunnen mailprogramma's en servers je herkennen en vaststellen dat de mail ook echt via jou komt en niet door een malafide partij. Zonder authenticatie gaan ze er nu vanuit dat alles dat vanuit dat domein verstuurd wordt niet juist is om zo de inboxen zo schoon mogelijk te houden. Dus authenticatie van jouw e-mail domein is heel belangrijk als je wilt dat zakelijk e-mails en mailings zoals nieuwsbrieven maar ook bevestigingsmails en dergelijk aankomen in de inbox van jouw contact of klant.

Bovendien moet je SPF records instellen voor alle programma's die vanuit jouw domein mails versturen. Binnen Mailchimp gaat dit automatisch. Voor hoe deze instelt voor andere programma's die mailen vanuit jouw domein, verwijs ik je door. Naar je ICT partner, je webmaster of degene die voor jou je domeinnaam heeft aangevraagd en je hosting regelt. Dit is geen makkelijke materie maar als het eenmaal goed is ingeregeld, beveiligt de mails die vanuit jouw domeinnaam worden gestuurd.

DMARC authenticatie

Naast de authenticatie binnen Mailchimp is daarom ook een DMARC authenticatie belangrijk. Dit moet je doen voor jouw domeinnaam als je er veel mee (meer dan 5000 mails per dag) wilt mailen. Maar het is sowieso goed om te doen.
Dit doe je ook via de DSN-instellingen van de partij waarbij je domein hebt gehost. Google heeft deze instructie om je domein volgens DMARC standarden te authenticeren. Dit kan ook direct in Mailchimp.

DMARC is een instelling voor uw domeinnaam die mailboxproviders vertelt wat ze moeten doen met e-mail die de authenticatiecontroles niet doorstaat.

Niet geauthenticeerd?

Geen probleem, Mailchimp heeft hier een oplossing voor bedacht. Nieuwsbriefleden die Gmail, Outlook, Hotmail, of een andere Microsoft mailservice gebruiken kunnen een indicatie zien dat jouw mailing is verstuurd uit naam van Mailchimp. Dit doet Mailchimp om de mailservers te laten zien, dat deze mailing oké is en geen spam. Vaak staat er dan dat je mailing 'via gmail.mcsv.net', 'behalf of mcsv.net' of via maichimpapp.net is verstuurd.
Dat kan er dan zo uitzien:



De beste manier om deze Mailchimp informatie te verwijderen uit je mailing is door je domein te authenticeren. Hierdoor is de kans vele malen groter dat het niet wordt geweerd door spamfilters. Bovendien staat het professioneler, dus waarom zou je het niet doen?


Wil je stap voor stap mee worden genomen hoe je aan deze eisen voor het versturen van campaigns met Mailchimp kunt voldoen? Volg dan de Mailchimp Masterclass zorg dat je mails niet in de spam komen.

>>Schrijf je nu hier in voor deze masterclass!

zorg dat je mails niet in de spam belanden

Reacties
Categorieën