Op 20 september 2021 maakte Apple nieuwe privacy functies beschikbaar in iOS 15. Dit houdt in dat jouw contacten in Mailchimp nu de optie hebben om een functie in te schakelen die Mail Privacy Protection heet. Dit beperkt de mogelijkheid om het volgende te kunnen bepalen:
- of en wanneer een mail is geopend
- waar jouw contact was op het moment dat de mail werd geopend
- het type apparaat en mailprogramma je contact gebruikt op het moment van het openen van de mail.
- Dit heeft dus gevolgen voor hoe je het succes van je mailings. en hoe je je contacten erbij kunt betrekken.
Maar zelfs met deze wijzigingen kun je het volgende nog steeds in Mailchimp:
- de mailing worden nog steeds afgeleverd bij je contacten die Apple Mail gebruiken
- de betrokkenheid in de mailing (clicks en click rate) worden nog steeds gemeten
Wat is Mail Privacy Protection?
Mail Privacy Protection is onderdeel van Apple’s nieuwe privacy-updates, die je alleen kunt gebruiken als je een iCloud Plus-account hebt. Een Apple gebruiker krijgt de vraag of ze hun mailactiviteit in Apple Mail extra willen beveiligen of niet. Dus het gaat om de Apple gebruikers die de update installeren op hun iPhone, een iCloud Plus-account hebben en dan de Mail Privacy Protection aanzetten. Dit is goed om in de gaten te houden met het bepalen welke impact deze privacy update van iOS 15 heeft voor jouw e-mailmarketing.
Maar hoe verandert nu de manier waarop je de open-rate meet door de Apple Mail Privacy Protection?
Op dit moment plaatst Mailchimp een pixel (een onzichtbaar plaatje) in elke e-mailcampagne. Deze pixel laat elke keer als de campagne is geopend. Dit wordt geteld. Je kunt dan terug zien in de rapportages waar het contact was, de tijdzone, het apparaat en het programma dat je contact gebruikte.
Als een contact de Apple Privacy optie heeft geactiveerd laad Apple Mail toch de pixels in zelfs zonder dat de mail is geopend. Dit zorgt dus voor onbetrouwbare gegevens. Mailchimp kan dan niet nauwkeurig de open rate, locatie ect meten. Wanneer de privacy optie aanstaat binnen Apple Mail worden waarschijnlijk alle mails gerapporteerd als geopend. Hierdoor zijn je open rates dus niet betrouwbaar.
Gevolgen in rapportages binnen Mailchimp
De campaign rapporten kunnen verkeerde cijfers weergeven als het gaat om hoeveel keer de mail is geopend. Dit heeft ook effect op ‘Clicks per unique open. De gegevens zoals waar de mails worden geopend en met welk programma en apparaat kunnen ook onbetrouwbaar zijn.
Belangrijk om te weten als je de optie ‘resend to non-openers’ gebruikt. Dus wanneer je je mailing nogmaals verstuurt naar mensen die de mailing nog niet hebben geopend. Deze mail wordt niet afgeleverd bij contacten die de functie Apple Mail’s Privacy Protection hebben ingeschakeld.
Andere gevolgen voor functies binnen Mailchimp
- De resultaten van A/B testen op basis van open rates zijn niet meer betrouwbaar.
- Wanneer je een Customer Journey of een automatische mailingreeks hebt ingesteld op basis van wanneer een mail wordt geopend, wordt deze automatisch verstuurd naar een breder publiek. En als de trigger gebaseerd is op “not-open” wordt het naar een kleiner publiek gestuurd.
Wat kan je doen om toch je e-mailmarketing op een juiste manier uit te voeren?
Allereerst moet je je ervan bewust zijn, welke impact de privacy-functie heeft op jouw rapportages en keuzes die je maakt binnen je e-mailmarketing.
- Bekijk hoeveel van je contacten Apple Mail gebruiken en maak een inschatten wat het effect kan zijn.
- Focus op kliks voor je e-mailmarketingstrategie. Kijk naar je bounces, afmeldingen en conversies.
- Kijk vooral ook naar wat je e-mailmarketing oplevert aan conversies, aan betrokkenheid en maak gebruik van UTM-codes waarmee je dit kunt meten.
- Hou er rekening mee dat ‘contact ratings’ en ‘e-mail marketing engagement’ gebruik maken van de open cijfers.
Je kunt ook zelf informatie verzamelen zoals de locatie van je contacten. Dit kun je doen door je contacten te vragen hun gegevens te updaten in hun profiel of door het sturen van een Mailchimp vragenlijst.
Handige tip:
Maak een segment voor al je contacten die hun mails lezen op de iPhone of via Apple Mail op desktop. Bekijk de gegevens hoe zij je mailings hebben bekeken, gelezen en op links hebben geklikt. Gebruik dit al een benchmark voor de komende maanden om te checken wat de verschillen zijn en hoe je hiermee om moet gaan.
Adviezen hoe je succesvol kunt zijn met je e-mailmarketing
- Houd je mailinglijst schoon en up-to-date
- Bepaal andere meetpunten voor je e-mailmarketingstrategie
- Zet ook in op cross-channel marketing zodat je relevante, potentiële klanten op je mailinglijst komen
- Wees relevanter en creatiever met de mailings die je verstuurt
- Vraag je contacten om feedback door een antwoord te sturen op je mailing
- Segmenteer je audience zodat je zo relevante informatie kunt sturen.